Tips for å unngå kanselleringer

Oppdater kalenderen, juster innstillingene og kjenn ansvaret du har.
Av Airbnb 4. mai 2021
Leselengde 3 min
Oppdatert 15. aug. 2024

Gjester forventer ikke at en bestilling skal endres når den er bekreftet. Hvis verten kansellerer, kan det ødelegge reiseplaner, undergrave tilliten til fellesskapet og medføre gebyrer eller andre konsekvenser.

Her er noen tips for å unngå å måtte kansellere reservasjoner av årsaker som kan unngås.

Hold kalenderen oppdatert

Fortell gjestene når de kan bo på stedet ditt.

  • Åpne datoer fra tre måneder til to år i forveien.
  • Blokker datoer når du ikke kan være vertskap.
  • Se over kalenderen regelmessig for å sikre at den gjenspeiler tilgjengeligheten din.

Oppdatering av kalendertilgjengelighet er spesielt viktig hvis du bruker øyeblikkelig bestilling. Med øyeblikkelig bestilling kan gjester reservere alle tilgjengelige datoer uten å måtte vente på at du gjennomgår forespørselen deres.

Når en gjests bestilling er bekreftet, blir kalenderen automatisk blokkert på disse datoene. Du må manuelt blokkere datoer hvor du ikke kan godta reservasjoner av andre grunner.

Bestillinger på datoer hvor du ikke kan være vertskap, kan føre til kanselleringsgebyr eller andre konsekvenser.

Juster kalenderinnstillingene

Innstillingene er delt inn i to faner: Prissetting og Tilgjengelighet. Du kan bruke disse verktøyene til å få bestillingene du vil ha, når du vil ha dem. Du kan for eksempel gjøre følgende:

  • Støtt prisstrategien din. Du har alltid kontroll over prisen, og du kan når som helst endre den. Med prisverktøyene kan du sammenligne prisene for lignende utleiesteder i nærheten, tilby rabatter på lengre opphold og bruke tilpasset prissetting på bestemte datoer, for eksempel helligdager og helger. Du kan også slå på smart prissetting, som automatisk justerer prisen etter lokal etterspørsel.
  • Angi bestillingspreferanser. Bruk tilgjengelighetsvinduet til å bestemme hvor lang tid i forveien gjester kan bestille, fra 3 til 24 måneder. I tillegg kan du gjøre ting som å spesifisere minste og maks antall netter per opphold, kreve opptil syv dagers forhåndsvarsel for reservasjoner og blokkere en natt eller to mellom bestillinger som forberedelsestid.
  • Koble sammen kalenderne dine. Synkroniser private kalendre og andre vertskapskalendere (hvis du annonserer stedet på andre nettsteder) med Airbnb-kalenderen. Dette kan gjøre det lettere å administrere vertskapsoppgavene og forhindre dobbeltbestillinger.

Kjenn ansvaret du har som vert

Vi forstår at det kan hende du må kansellere en reservasjon av årsaker du ikke kan kontrollere, som at nødreparasjoner må foretas. Hvis du må kansellere, må du gjøre følgende:

  • Gjennomgå retningslinjene. Kanselleringsvilkårene for verter forklarer gebyrer og andre konsekvenser som følger av kanselleringer, og når de kan frafalles. Hvis du er usikker på om du har en situasjon som oppfyller kriteriene, kan du kontakte Airbnbs kundeservice før du kansellerer. Du kan ikke kansellere av grunner som strider med Airbnbs retningslinjer mot diskriminering eller retningslinjer for tilgjengelighet.
  • Varsle gjestene i god tid. Hvis du ikke kan gjennomføre en reservasjon, uansett årsak, forventes det at du kansellerer i god tid. Du kan ikke be gjestene om å kansellere reservasjoner.
  • Følg lokale regler og forskrifter. Les artiklene om ansvarlig vertskap for å få en bedre forståelse av lover, skatter, beste praksis og andre hensyn for å ta imot gjester i regionen.

Når verter kansellerer en reservasjon, samarbeider vi med gjestene for å hjelpe dem med å finne et annet sted å bo.

Informasjonen i denne artikkelen kan ha blitt endret siden publiseringen.
Airbnb
4. mai 2021
Var dette nyttig?