Slik håndterer du en dårlig anmeldelse på Airbnb

Svar på negative anmeldelser med konkret informasjon om hva du har gjort for å forbedre situasjonen.
Av Airbnb 4. mai 2021
Leselengde 3 min
Oppdatert 29. jan. 2024

En dårlig anmeldelse kan være ordentlig kjipt. Det er viktig å huske på at selv svært gjestfrie verter kan få negative tilbakemeldinger fra gjester av og til.

Du har alltid mulighet til å svare offentlig på anmeldelser i annonsen din. Hvis du svarer konstruktivt, viser du at bryr deg om gjestenes tilbakemeldinger. Det er også ting du kan gjøre for å unngå negative anmeldelser helt.

Slik svarer du på negative anmeldelser

Når du skriver et kort, vennlig svar på en negativ anmeldelse, får du mulighet til å dele hva du gjør for å bli bedre.

Gjester sier generelt at de føler seg tryggere på å bestille når de ser at en vert
svarer på anmeldelsene. Dette viser at verten er mottakelig for forslag.

Du kan
svare på en anmeldelse når som helst. Her er noen tips til hvordan du skriver et godt svar:

  • Start med å anerkjenne tilbakemeldingen og takke gjesten din. Det kan være så enkelt som å si: "Takk for tilbakemeldingen, Mari! Vi setter stor pris på at du tok deg tid til å vurdere turen."

  • Del hva du har gjort for å forbedre stedet. Du kan si: "Beklager at sengene var ukomfortable. Det er viktig at gjestene sover godt, så vi har kjøpt inn noen gode overmadrasser etter anmeldelsen din."

"Som gjest forventer jeg ikke at vertene skal ha 100 % perfekte anmeldelser, men jeg blir mye mer imponert av dem som tar kritiske tilbakemeldinger på alvor og viser vilje til å forbedre seg", sier Andrew, en Superhost i Berlin.

Anmeldelser kan fjernes hvis de bryter med
retningslinjene for anmeldelser. Du kan rapportere anmeldelser som du mener bryter med retningslinjene våre. Du kan også bestride en anmeldelse skrevet som hevn, uansett når den ble publisert, fra gjester som du mener har brutt retningslinjene på en alvorlig måte.

Svar på positive anmeldelser

Det å svare offentlig på positive anmeldelser viser at du er en lydhør vert.

Hvis du bare svarer på negative anmeldelser, skaper du ekstra oppmerksomhet rundt dem. Svar også på de positive anmeldelsene. Bare et lite "Takk for besøket!" kan være nok.

Unngå negative anmeldelser

Noen ganger er en dårlig anmeldelse bare et resultat av at man har forskjellige forventninger. Hver gang du tar imot en gjest, har du mulighet til å yte gjestfrihet og være en inkluderende vert.

Selv om det ikke finnes en garanti for at du aldri kommer til å få en dårlig anmeldelse, er det ting du kan gjøre for å forbedre vertskapsrutinen din.

  • Ta nøyaktige bilder av stedet ditt, både de positive og eventuelt negative sidene.
  • Skriv en ærlig annonsebeskrivelse og ærlige husregler for å gi gjestene riktige forventninger.
  • Oppdater beskrivelsen av utleiestedet slik at den nevner problemer som har blitt nevnt i negative anmeldelser. Det gjelder spesielt hvis dette er ting som er utenfor din kontroll, som hvis stedet ditt ligger i en bråkete gate.
  • Bruk tilbakemeldingene til å forbedre utleiestedet ditt, for eksempel ved å legge frem flere håndklær hvis en gjest har sagt at det manglet.
  • Hold kontakt med gjestene i Airbnb-appen gjennom hele oppholdet, slik at du kan håndtere eventuelle problemer som måtte oppstå.

Informasjonen i denne artikkelen kan ha blitt endret siden publiseringen.

Airbnb
4. mai 2021
Var dette nyttig?