Sju tips om å være vertskap for personer som har flyktet fra en krise

Airbnb.org deler praktiske råd om å ta imot folk som kanskje har opplevd traumatiske hendelser.
Av Airbnb 25. aug. 2023
Leselengde 3 min
Oppdatert 25. aug. 2023

Høydepunkter

Hvis du har vært vertskap gjennom Airbnb før, har du sannsynligvis brukt mange timer på å tenke over hvordan du kan få gjestene til å føle seg velkommen hos deg.

Når du er vertskap for nødopphold gjennom Airbnb.org, bør du tenke på hvordan du kan ta imot gjester som kan ha opplevd traumatiserende hendelser.

Personer som har forlatt hjemmet sitt av trygghetshensyn, kanskje uten særlig forvarsel, kan ha andre bekymringer og forventninger enn folk som er på ferie. Det er en av grunnene til at Airbnb.org samarbeider med ideelle organisasjoner som spesialiserer seg på å støtte mennesker som flykter fra konflikter og naturkatastrofer. Disse organisasjonene tilbyr i noen tilfeller psykososiale støttetjenester til gjestene under oppholdet.

Airbnb.org har kundeservicemedarbeidere med spesialopplæring for å gi deg og gjestene støtte hvis det oppstår komplekse problemer. Gjester får støtte uavhengig av nasjonalitet, rase, etnisitet eller hvordan de identifiserer seg.

Tips om å innrede stedet ditt

Det er vanskelig å overvurdere verdien av et komfortabelt, trygt og privat sted for en familie som har vært gjennom traumatiske hendelser. Mange har ikke hatt tilgang til et kjøkken hvor de kan lage mat, eller en stue hvor de kan samles, siden de forlot hjemmene sine.

Her er noe du kan gjøre for at stedet ditt skal bli mer innbydende:

  • Gi stedet en følelse av varme og komfort for å hjelpe folk med å slappe av. Rent sengetøy og håndklær, vanlige toalettartikler og kjøkkenutstyr kan hjelpe folk med å føle at de kan finne seg til rette, selv om de bare skal bo der i noen dager.
  • Noen gjester kan være engstelige for personlig sikkerhet. Sørg for at innkjørsler og innganger er godt opplyst. Kontroller at alle låser, persienner og gardiner fungerer. Gi gjestene beskjed hvis de kan forvente å høre høye lyder, som fly direkte over stedet eller søppelbiler tidlig om morgenen.
  • Folk som har opplevd traumatiske hendelser og forandringer kan ha vanskelig for å huske informasjon. "Du klarer ikke tenke klart. Du kan ikke ta til deg informasjon", sa en gjest som hadde blitt evakuert under en stor brann i California. "Det er overveldende i så stor grad at du ikke engang vet hvordan du skal utføre oppgaver." Visuelle hjelpemidler kan hjelpe gjestene. Du kan tilby et utskrevet ark med utleiestedets adresse og et kart over nabolaget, slik at gjestene kan se på det når det trengs.
  • Hvis du og gjestene ikke sakker et felles språk, bør du oppsøke lokale ideelle organisasjoner eller bedrifter som kan tilby ressurser oversatt til et språk gjesten kan. Hvis en saksbehandler fra en av de ideelle partnerorganisasjonene til Airbnb.org hjelper gjestene dine, kan de også hjelpe deg.

Tips om å snakke med gjestene

For mange verter er personlig kontakt med gjester en av de største belønningene ved å være vertskap. Her er et par ting du bør huske på når du kommuniserer med gjester som nylig kan ha opplevd traumatiske hendelser.

  • Åpenhet, forutsigbarhet og stabilitet er svært viktig. Gi gjestene beskjed på forhånd hvis noen kommer for å utføre vedlikehold i eller rundt huset, og gi dem beskjed på forhånd hvis du må komme innom.
  • Prøv å fokusere på spørsmål om oppholdet i stedet for krisen de nettopp har opplevd, når du snakker med gjestene. Mary, som har vært vertskap for flere flyktninger fra Ukraina, sa: "Jeg stilte generelle spørsmål, som 'Hvor kommer du fra?' og 'Hvordan var reisen?'" Gjestene sier ifra hvis de ønsker å snakke mer om opplevelsen sin, la hun til. Ved å vise respekt for privatliv gir du gjestene rom til å samle krefter og lade batteriene.
  • Lytt etter hint fra gjestene om hvordan de ønsker å forholde seg til deg. Noen ønsker kanskje å holde seg nær familien. Andre tar kanskje kontakt og ber deg om hjelp til å bygge kontakter i lokalsamfunnet.

Støtten din gjør en forskjell

Takk for rausheten – for at du er villig til å tilby stedet ditt og gi av tiden din. Hvis du ønsker mer informasjon om hvordan du forbereder deg til nødopphold, finner du artikler og videoer i Airbnb.orgs veiledning for verter i ressurssenteret.

Høydepunkter

Airbnb
25. aug. 2023
Var dette nyttig?