Slik skaper du din egen historie

Superhostene Tereasa og David deler sine favorittstrategier for historiefortelling.
Av Airbnb 22. aug. 2023
Leselengde 8 min
Oppdatert 22. aug. 2023

Høydepunkter

  • Du kan skape kontakt med gjestene dine ved å finne, utvikle og dele historien din

  • Tenk over hvilke opplevelser i hjemmet eller området ditt som gjester ikke kan få andre steder

  • Vis frem hjemmet ditt på sosiale medier

  • Se på alle hindringer som en mulighet til å lære og utvikle deg

  • Les mer i den komplette guiden om hvordan du kan ta vertskapet ditt et skritt videre.

Superhostene Tereasa og David vet et og annet om hva slags innvirkning historiefortelling kan ha. Som foreldre, kulturvernere, kreative ledere, publiserte forfattere og eiere av Camp Wandawega i Elkhorn, Wisconsin, har de lært hvordan fortellinger kan knytte folk sammen. "Da vi begynte å finne ut av og publisere detaljer om leirens historie – den har vært smuglerbar på 1920-tallet, møtested for mafiaen, bordell og sommerleir for latviske flyktninger, i tillegg har vi vår egen tilknytning til stedet – oppdaget vi at det vekket stor interesse", sier Tereasa.

Her deler de noen visdomsord om hvordan du finner og skaper historien om hjemmet ditt.

Superhostene Tereasa og David deler tipsene sine om hvordan man kan utnytte historienes iboende kraft.

1. Finn det unike ved stedet ditt

Tereasa: "Selv om stedet ditt ikke er en hundre år gammel smuglerbar, er det alltid en historie å fortelle. Begynn med å grave for å finne din:

  • Hva er hjemmets historie?
  • Hvilke opplevelser er unike for din by, som gjester ikke kan få noe annet sted?
  • Hvilke interessante detaljer som du kanskje tar for gitt?

Undersøk litt og skriv det i annonsen din."

David: "Det er så mye mer det går an å fortelle i annonsen enn antall soverom og bad. Folk har lyst til å vite hvor de får den perfekte kaffen og hva som er favorittstedene dine. Del det som er unikt ved opplevelsen du tilbyr. Gjester leter etter en forbindelse og en grunn til å engasjere seg emosjonelt, og historier bringer oss sammen."

2. Ikke vær perfekt

David: "Vi lærte veldig tidlig at vi må styre folks forventninger før de kommer, slik at de ikke blir skuffet. Så vi lagde et manifest for lave forventninger. For oss er det en leken måte å introdusere det rustikke leirlivet på. Det forteller folk hva de kan forvente, som oftest innpåslitne insekter, skogsdyr og mangel på klimaanlegg. Så om man trenger sengetøy av egyptisk bomull eller moderne luksus, er dette kanskje ikke det rette stedet."

Tereasa: "Her hos oss er vi ujålete. Og dette er noe vi viderefører i språket vi bruker til å beskrive stedet vårt. Vi bestemte oss for å være ærlige med folk. Vi brukte en tone som er morsom, men smertelig ærlig. Vi tøyer grensene med overdrivelse, og det gir oss en humoristisk sans som jeg tror gjør oss mer tilgjengelige. Og du trenger ikke å være tekstforfatter for å være tilgjengelig, du trenger bare beskrive stedet ditt på en veldig ydmyk måte."

David: "Når jeg surfer på Airbnb, liker jeg når noens personlighet kommer til uttrykk i måten de beskriver stedet sitt på. Spesielt hvis vi skal dele et sted, vil jeg gjerne vite at du har humoristisk sans og at du er en person jeg har lyst til være sammen med. Ikke prøv å selge meg gull og grønne skoger. Ikke lat som om du er verdensmester i noe. Bare vær ærlig, sannferdig og morsom, folk ønsker bare å finne seg til rette når de kommer for å bo hos deg."

3. Vær sosial

Tereasa: "Vis frem hjemmet ditt på sosiale medier for å øke interessen og få flere bestillinger. De fleste finner oss faktisk på sosiale medier først. De kommer over bildene våre eller Instagram-kontoen vår, som er en fantastisk måte å bygge opp et publikum på og vise frem ting de kan oppleve på leiren. Et par tips:

    • Prøv å dele øyeblikk som folk har lyst til å ta del i. Du har lyst på den boken ved siden av sengen, og en dampende kopp kaffe med utsikt fra vinduet – alt sammen.
    • God styling og fotografering er et nødvendig virkemiddel i visuell historiefortelling. Skap en fengslende og vakker stemning!"

    David: "Jeg har ikke tall på hvor mange ganger folk som besøker Wandawega har fortalt meg at de har sett et bilde på Instagram og hadde lyst til løpe rett hit for å gjenskape øyeblikket selv. Instagram fungerer som en sjekkliste for øyeblikk og som en visuell forsmak på stedet ditt for publikum. Dette kan ofte være grunnen til at du får bestillinger."

    Ikke lat som om du er verdensmester i noe. Bare vær ærlig, oppriktig og morsom.
    David,
    Elkhorn, Wisconsin

    4. Lær av feilene dine

    David: "I begynnelsen gjorde vi mange feil. Men vi syns det er en fin ting å lære av feilene våre og livets rot. Vi fant for eksempel ut at det går an å være for detaljert når vi forteller historier. Selv om folk syns det er kjempespennende å høre om bordellvertinnen, mafiaen og mordene, er det kanskje ikke nødvendig å fortelle dem hvor alt skjedde – spesielt ikke hvis de skal sove der. Du oppdager med tiden hva som fungerer og hva som ikke gjør det, og hva tilhørerne dine responderer på."

    Tereasa: "Når vi lærer av feilene våre, ser vi på enhver hindring som en mulighet til å utvikle oss. Det handler om hvordan du lærer."

    5. Del reisen

    Tereasa: "Da vi først begynte på denne reisen, var jeg livredd for å dele våre "før"-bilder. Jeg trodde ingen ville bo hos oss på grunn av hvor fælt det så ut. Men vi har faktisk fått mest ut av våre "før og etter"-bilder."

    David: "Folk reagerer positivt på ærlighet. De har lyst til å se prosessen. De ser som sagt etter en personlig tilknytning, så ikke vær redd for å dele noe av den personlige reisen din. Vær ærlig og fortell din unike historien."

    Høydepunkter

    • Du kan skape kontakt med gjestene dine ved å finne, utvikle og dele historien din

    • Tenk over hvilke opplevelser i hjemmet eller området ditt som gjester ikke kan få andre steder

    • Vis frem hjemmet ditt på sosiale medier

    • Se på alle hindringer som en mulighet til å lære og utvikle deg

    • Les mer i den komplette guiden om hvordan du kan ta vertskapet ditt et skritt videre.
    Airbnb
    22. aug. 2023
    Var dette nyttig?