Slik lager du en prisstrategi

Den riktige prisen kan tiltrekke gjester og øke Airbnb-inntektene.
Av Airbnb 1. des. 2020
Leselengde 3 min
Oppdatert 20. nov. 2023

Pris er en av de viktigste faktorene gjestene vurderer når de velger hvor de skal bo. Uansett hvor flott stedet ditt er, står du i fare for å miste bestillinger hvis det er høyere priset enn andre sammenlignbare steder i nærheten.

Utleiesteder med priser som ble oppdatert 4 ganger i løpet av 2022, hadde over 30 % flere bestilte netter sammenlignet med de med priser som ikke ble endret.*Prøv disse tipsene for å finne en prisstrategi som passer for deg.

Bli kjent med området ditt

Bruk kalenderen til å sammenligne prisen din med gjennomsnittsprisene for lignende utleiesteder i nærheten på et kart over området ditt. Du kan velge om du vil se bestilte eller ledige utleiesteder.

Slik sammenligner du priser på kartet:

  • Velg en dato eller et datointervall på opptil 31 netter.

  • Trykk eller klikk på prisen per natt, og deretter på knappen som viser en stedsnål med ordene "Lignende utleiesteder" og et prisintervall.

Prisene som vises på kartet, gjenspeiler gjennomsnittsprisen for hvert utleiested for de valgte datoene, enten de er bestilt eller ikke. Faktorene som avgjør hvilke utleiesteder som regnes som lignende, er beliggenhet, størrelse, funksjoner, fasiliteter, vurderinger, anmeldelser og de andre utleiestedene gjestene ser på mens de vurderer ditt.

Gi mest for pengene

En bedre forståelse av hva gjestene betaler, kan hjelpe deg med å tilby mest mulig for pengene og nå inntektsmålene dine. Totalbeløpet inkluderer prisen per natt, eventuelle tilleggsgebyrer du angir (for rengjøring, ekstra gjester og kjæledyr), Airbnbs tjenestegebyrer og skatter.

Konkurransedyktige priser bidrar til at utleiestedet ditt skiller seg ut og får en høyere plassering i søkeresultatene. Algoritmen prioriterer totalbeløpet og kvaliteten på utleiestedet sammenlignet med lignende utleiesteder i nærheten.

Enkelte kostnader som er medregnet i prisen, er kanskje ikke åpenbare for gjestene. Tilbyr du tilleggstjenester som en god frokost, luksuriøse badeprodukter eller strømmetjenester? Sørg for at du fremhever det i beskrivelsen, slik at gjestene ser at de får god valuta for pengene.

Prøv rabatter og kampanjer

Med rabatter og kampanjer kan du tilby lavere priser i bestemte situasjoner uten å måtte endre den normale prisen per natt. Verktøyene lar deg velge blant forskjellige situasjoner. Du kan for eksempel tilby rabatt til de første gjestene på et nytt utleiested, eller til gjester som vil bli værende lenger.

  • Nye annonser: Frist de tre første gjestene til å bestille ved å tilby en rabatt på 20 % av prisen per natt på det splitter nye utleiestedet ditt. Airbnbs data viser at verter som tilbyr denne kampanjen de første 30 dagene en annonse er aktiv, får den første bestillingen raskere.

  • Lengre opphold: Ved å tilby uke- og månedsrabatter kan du få høyere belegg, mindre utskiftning av gjester og mindre arbeid. Reservasjoner på en uke eller lenger utgjorde 46 % av alle bestilte netter på Airbnb i 2022.

I vertskalenderen kan du se hvilke rabatter og kampanjer som er tilgjengelig for annonsen din, og ta dem i bruk.

*Basert på utleiesteder i hele verden (med unntak av Kina, Belarus, Russland og Ukraina) som har hatt én eller flere tilgjengelige netter fra januar til desember 2022 og ikke brukte smart prissetting. Flere faktorer kan også påvirke antall bestilte netter.

Informasjonen i denne artikkelen kan ha blitt endret siden den ble publisert.

Airbnb
1. des. 2020
Var dette nyttig?