En inkluderende praksis får alle til å føle seg velkommen

Få tips fra erfarne verter om alt fra å oppdatere annonsen til å vurdere gjestene.
Av Airbnb 27. jun. 2022
Leselengde 5 min
Oppdatert 15. jul. 2022

Høydepunkter

  • Prøv disse beste praksisene for å sikre at gjestene dine føler seg trygge og velkomne.

  • Få maler fra andre verter som du kan kopiere og bruke i både annonsen og meldinger.

Vertskap på Airbnb handler om å åpne stedet ditt for folk fra hele verden, og inkludering utgjør selve grunnmuren i et godt vertskap.

Nøkkelen til å lykkes som vertskap er å forstå hvordan man får folk fra alle bakgrunner til å føle seg komfortabel og som hjemme. Som fellesskap vil vi ønske alle velkommen, uavhengig av hudfarge, religion, opprinnelse, funksjonshemning, kjønn, kjønnsidentitet, seksuell legning og alder, og behandle dem med respekt og uten fordommer.

Inkluderende gjestfrihet er en viktig del av å lykkes som vertskap. Dette innebærer

  • å godta og ønske velkommen alle gjester med alle slags bakgrunner

  • å gi en rettferdig opplevelse og imøtekomme gjesters behov

  • å skape bånd gjennom både ulikheter og fellestrekk

  • å ha en åpen tenkemåte og være villig til å stille spørsmål for å finne ut hva gjester trenger i løpet av oppholdet

Airbnb har samlet innsikt fra verter, gjester og eksperter, slik at du kan innføre en inkluderende praksis i vertskapsrutinen din og gi alle gjester den samme, varme gjestfriheten. Disse anbefalingene, som tar for seg alt fra å opprette en annonse til å skrive anmeldelser, kan bidra til å redusere implisitte fordommer og skape relasjoner.

Før bestilling: Skap en inkluderende annonse

Ved å gjøre det klart at du ønsker alle velkommen uavhengig av bakgrunn, bidrar du til at gjester fra befolkningsgrupper som historisk sett har blitt marginalisert, føler seg trygge og ønsket på stedet ditt. Vi har fått høre fra gjester at folk fra disse gruppene spesifikt ser etter tegn på inkludering i annonser før de bestiller.

Her er noen ting du kan gjøre for å gi utrykk for at du er en inkluderende vert:

  • Gjør det tydelig i de første setningene i annonsebeskrivelsen at du ønsker personer med alle slags bakgrunner velkommen (du finner eksempler nedenfor).

  • Beskriv eiendommens tilgjengelighetsfunksjoner nøyaktig og oppdater bildene.

  • Oppgi hvilke pronomen du foretrekker (for eksempel: hun/henne, han/ham, hen) i profilen. På den måten viser du hvordan du foretrekker å bli omtalt, og samtidig signaliserer det at du bryr deg om å bruke gjestenes foretrukne pronomen.

  • Slå på øyeblikkelig bestilling slik at gjestene kan bestille utleiestedet ditt uten forhåndsgodkjenning. Da viser du at du er villig til å ta i mot hvem som helst så lenge de oppfyller bestillingskriteriene dine.

  • Gi forhåndsgodkjenninger som oppmuntring til gjester som kontakter deg før de bestiller. Vi har erfart at gjester noen ganger tar kontakt med verter før de bestiller, for å vurdere om de kommer til å få en varm velkomst.

  • Før du avviser en gjests bestillingsforespørsel, bør du tenke nøye gjennom årsaken til at du gjør det. Ville du vært villig til å forklare det til gjesten ansikt til ansikt?

Tips: Fortell litt om deg selv og interessene dine både i profilen din og i annonsen, så blir det enklere for gjestene å bli kjent med deg.

Du kan prøve å tilpasse inkluderende formuleringer som andre verter bruker i annonsen sin. Vi har snakket med medlemmer av vertsrådet og fått noen eksempler:

  1. Peter fra San Fransisco skriver: "Hjemmet mitt er et trygt sted for folk fra alle minoritetsgrupper og marginaliserte grupper. Jeg ønsker gjester fra alle etnisiteter, trosretninger, kjønn og legninger velkommen."

  2. "Det andre bildet i annonsen min viser en tavle hvor det står: "Du hører hjemme her", sier Shinya fra Osaka i Japan. Shinya har også tatt med et eget bilde hvor det står: "Jeg respekterer mangfold og inkludering", som en intensjonserklæring. Du kan også skrive dette i en bildetekst.

Før ankomst: Få hver eneste gjest til å føle seg inkludert

Når noen har bestilt stedet ditt, bør du sende en varm og imøtekommende melding. Du kommer langt ved å vise empati og ikke la deg styre av antakelser.

  • Tilpass velkomstmeldingen med informasjon fra gjestens profil. Du kan for eksempel spørre om interesser, hjembyen eller hobbyer.

  • Bruk kjønns- og legningsnøytralt språk når du omtaler gjestene dine. Det er best å unngå antakelser om andres kjønn eller forholdsstatus.

  • Hvis en gjest med tilgjengelighetsbehovstiller spørsmål om stedet, må du passe på å svare på spørsmålene og spørre om det er noe mer vedkommende trenger.

Tips: Prøv å sende en melding til gjesten din og spør: "Hva kan jeg gjøre for å gjøre oppholdet ditt mer komfortabelt?"

Hvis du trenger inspirasjon, kan du se på andre verters meldinger til gjester. Her er to eksempler:

  1. Michael fra Falcarragh i Irland sier at han går inn for å skape en vennskapelig tone fra begynnelsen av. "Jeg takker alltid gjestene for at de har bedt om å få bo på utleiestedet vårt", sier han. "Etter det sier jeg at jeg kommer til å ta kontakt igjen i tiden før besøket, ønsker dem en fin dag og [sier at] hvis det er noe de trenger, må de ikke nøle med å ta kontakt."

  2. Susan fra Denver skriver: "Vårt hjem er ditt hjem. Føl deg som hjemme. Gjør stedet til ditt eget. Hvis du har noen tanker om hvordan vi kan gjøre opplevelsen bedre for gjester, setter vi stor pris på forslag."

Etter innsjekking: Forsikre deg om at gjestene har det fint

Gjester, spesielt de fra historisk marginaliserte grupper, har fortalt at disse tingene har fått dem til å føle seg mer velkomne:

  • Legg til rette for innsjekking uten vert når du kan, men spør gjestene om de foretrekker personlig innsjekking.
  • Ikke besøk gjestene hvis det ikke er nødvendig. I stedet bør du gi dem albuerom og heller understreke at du er tilgjengelig (enten virtuelt eller i virkeligheten) hvis de trenger noe.

Tips: Ta med all viktig informasjon om stedet ditt i husreglene slik at gjestene har det tilgjengelig digitalt.

Etter utsjekking: Vurder hver gjest objektivt

Anmeldelser utgjør selve grunnmuren i det tillitsbaserte Airbnb-fellesskapet. En anmeldelse av gjestene dine viser at du setter pris på besøket, og kan samtidig gi nyttige tilbakemeldinger.

  • Evaluer alle gjester etter den samme standarden.

  • Ta imot gjester som er nye på Airbnb, hvis du kan, og gi dem en anmeldelse etter oppholdet. Da blir det enklere for dem å bestille i fremtiden.

  • Oppfordre gjester til å skrive anmeldelser. Vi har erfart at reisende fra historisk marginaliserte grupper ofte leser anmeldelser før de bestiller, for å finne ut om andre gjester som dem selv følte seg velkomne.

Sørg for å følge disse inkluderende rutinene, spesielt hvis du nettopp har begynt som vertskap. Husk at det viktigste når det gjelder å få alle til å føle seg velkommen, er å spørre gjestene om behovene deres og å være tilgjengelig.

Du kan åpne opp for inkludering ved å stille gjestene et enkelt spørsmål: "Hva trenger du for å føle deg hjemme og velkommen på stedet mitt?" Forhåpentligvis blir det da enklere for gjestene dine å åpne døren hos deg i virkeligheten og få en flott opplevelse på stedet ditt.

Høydepunkter

  • Prøv disse beste praksisene for å sikre at gjestene dine føler seg trygge og velkomne.

  • Få maler fra andre verter som du kan kopiere og bruke i både annonsen og meldinger.

Airbnb
27. jun. 2022
Var dette nyttig?