Slik bruker du Airbnbs medvertsverktøy
For å lykkes som erfaren medvert er det viktig å avgjøre hvordan du og verten skal fordele arbeidet med å administrere et utleiested.
Skal både du og verten sende meldinger til gjestene, eller tar én av dere ansvar for det? Skal du administrere hele utleiestedet og bare kontakte verten om spesifikke problemer, som refusjonsforespørsler? Uansett hva dere bestemmer dere for, tilbyr Airbnb verktøy for å gjøre det enklere å være medvert.
Slik setter du opp medverttillatelser
Når verter inviterer deg til å være medvert for utleiestedet sitt, blir de bedt om å velge hva du skal ha tilgang til. Dette er alternativene:
- full tilgang
- kalender og innboks
- bare kalender
Med full tilgang kan du
- opprette nye annonser
- utveksle meldinger med gjester og motta varslinger
- oppdatere kalenderen
- se transaksjonshistorikk
- administrere en annonse, herunder prissetting og andre opplysninger
- administrere reservasjoner, herunder godkjenne og avslå turforespørsler, kanselleringer og forespørsler i løsningssenteret
- sende inn en erstatningsforespørsel
- legge til eller fjerne andre medverter, redigere tillatelser og angi deg selv eller en annen medvert som utleiestedets hovedvert
Vær oppmerksom på at selv med full tilgang kan du ikke
konfigurere eller redigere utbetalinger til andre medverter
administrere innsendte erstatningsforespørsler
se eller endre annonseeierens eller andre medverters utbetalingsmåter eller skatteopplysninger
Effektiv kommunikasjon
Det er en god idé å lage en plan sammen med verter, så dere har full oversikt over hvem som har ansvar for å svare gjester og ta seg av annen kommunikasjon. Noen verter vil at du skal ta deg av alt, mens andre foretrekker å dele arbeidet.
Her er noen typer kommunikasjon å vurdere:
daglige meldinger, svar på spørsmål og løsninger på problemer som oppstår
svar på bestillingsforespørsler hvis et utleiested ikke bruker øyeblikkelig bestilling
innsending av erstatningsforespørsler (bare eiere kan administrere disse når de er sendt inn)
kontakt med kundeservice for å få hjelp
ledelse av andre medverter
Sabrina, en erfaren medvert i Denver i Colorado, synes det er nyttig å holde kommunikasjon med gjestene til én person, "så vi er konsekvente på rabatter, refusjoner og situasjoner som oppstår", sier hun.
Problemer kan oppstå hvis man ikke har en klar plan. "Når det er to personer som deler denne typen arbeid, kan det oppstå forvirring", sier Dominic, en erfaren medvert i Cornwall i England. "Og det er nettopp da ting blir oversett, renholderne ikke er klare – alle slike misforståelser."
Forstå hvordan utbetalinger fungerer
Verter har muligheten til å bruke utbetalingsverktøy på Airbnb til å dele en prosentandel eller et fast beløp per bestilling med deg. De har muligheten til å velge én av fire utbetalingsalternativer:
Del rengjøringsgebyret.
Del rengjøringsgebyret pluss en prosentandel av bestillingsbeløpet.
Del en prosentandel av hver utbetaling.
Del et fast beløp for hver utbetaling.
Det er kun annonseeiere som kan konfigurere utbetalinger. Det finnes begrensninger for deling av utbetalinger avhengig av hvor verten og medverten bor, og hvor utleiestedet ligger. Finn ut mer
Når en vert setter opp en utbetalingsplan for medverter, har du 14 dager på deg til å bekrefte eller avvise den. Vanligvis har dere diskutert og blitt enige om beløpet og betalingsmåten før verten sender forespørselen, men hvis du avslår en utbetalingsplan, må verten sende et nytt forslag.
Når du har bekreftet en utbetaling, får du betalt for bestillinger omtrent 24 timer etter innsjekking. Hvis annonseeieren endrer en eksisterende utbetalingsplan, gjelder endringene kun reservasjoner som starter etter at du har bekreftet endringen.
Informasjonen i denne artikkelen kan ha blitt endret etter publiseringen.