Forslag vises etter at du har skrevet inn søkeordene. Bruk opp- og nedpilene for å bla gjennom resultatene. Bruk enter til å velge. Hvis valget er en setning, blir denne setningen sendt til søkeruten. Hvis forslaget er en lenke, navigerer nettleseren til den siden.
Veiledninger
Vert

Endre en reservasjon som vert

Ting skjer, og noen ganger passer det ikke å være vertskap som planlagt. Tidligere reservasjoner kan ikke endres, men for å redigere en bekreftet eller aktiv reservasjon, sender du gjesten en turendringsforespørsel som foreslår nye datoer, en ny pris eller et annet antall gjester. Du kan til og med foreslå at de kan bo på et annet sted, hvis du har flere utleiesteder.

Hvis gjesten din allerede har sendt deg en endringsforespørsel, finn ut hvordan du svarer på gjestens endringsforespørsel og eller hvordan du avviser en endringsforespørsel.

Send gjesten en endringsforespørsel

  1. Klikk på I dag > Reservasjoner.
  2. Klikk på Kommende og velg reservasjonen du vil endre.
  3. Klikk på Opplysninger og deretter på Endre reservasjon.
  4. Endre utleiested, datoer, antall gjester eller pris.
  5. Se over endringene og klikk på Send forespørsel.

Hvis gjesten avslår endringsforespørselen eller ikke svarer

Hvis gjesten avslår eller ikke svarer, forblir reservasjonen uendret.

Hvis du sendte inn en endringsforespørsel og gjesten ikke har svart på den, kan du prøve å sende en melding og minne om forespørselen.

Husk at gjesten kan velge å avvise endringsforespørselen. Hvis gjesten avviser og du ikke kan imøtekomme det nåværende oppholdet, må du kansellere reservasjonen deres.

Hvis gjesten godkjenner endringsforespørselen

Hvis gjesten godkjenner, oppdateres reservasjonen med de nye opplysningene. Hvis prisen endres, blir gjesten belastet eller refundert deretter.

I de fleste tilfeller belastes gjestens opprinnelige betalingsmåte automatisk. For noen betalingsmåter blir gjesten bedt om å sende inn betaling innen 48 timer. Hvis betalingen ikke blir sendt, avvises endringen automatisk og reservasjonen går tilbake til opprinnelig status.

Slik fungerer prissettingen for endringsforespørsler for turer

Hvis du endrer reservasjonsdatoene, kan det hende prisen på den opprinnelige reservasjonen endres. Eventuelle endringer i antall gjester kan bety en økning eller reduksjon i prisen på den opprinnelige reservasjonen, avhengig av innstillingene for gebyret for ekstra gjester på bestillingstidspunktet.

Du får se det opprinnelige totalbeløpet og det nye totalbeløpet før du godtar turendringsforespørselen. Hvis kostnaden for turen endres og du godtar endringen, blir du belastet eller refundert etter behov.

Hvordan endring av turlengde kan påvirke kanselleringsvilkårene

Hvis en reservasjon blir endret fra et lengre opphold til 27 netter eller mindre (kortvarig opphold), gjelder de standard kanselleringsvilkårene du har valgt for utleiestedet ditt, for fremtidige endringer eller kanselleringer av den oppdaterte reservasjonen.

Hvis lengden på en reservasjon blir endret og et opphold på 27 netter eller mindre blir et opphold på 28 netter eller mer, gjelder kanselleringsvilkårene for langvarige opphold som du har valgt for utleiestedet ditt, for fremtidige endringer eller kanselleringer av den oppdaterte reservasjonen.

Hvis et månedlig opphold endres, men det gjenstår 28 netter eller mer, gjelder kanselleringsvilkårene for langvarige opphold fortsatt for reservasjonen, uavhengig av eventuelle datoendringer som følge av en turendringsforespørsel.

Hvis et opphold på 27 netter eller mindre blir endret, men det forblir et kortvarig opphold, gjelder de standard kanselleringsvilkårene dine fortsatt for fremtidige endringer eller kanselleringer av den oppdaterte reservasjonen.

Hvis du tilbyr gjesten din et annet utleiested

Hvis stedet gjesten har bestilt, ikke er tilgjengelig, men du har mulighet til å ta dem imot på et annet utleiested, må du spørre gjesten om det er greit, før du sender en turendringsforespørsel:

  • Send melding til gjesten angående endringen, og legg ved en lenke til annonsen for utleiestedet du foreslår som erstatning. Sørg for å opplyse om eventuelle prisforskjeller.
  • Hvis gjesten går med på endringen, kan du sende en turendringsforespørsel.
  • Hvis gjesten ikke går med på endringen og ikke ønsker å beholde reservasjonen, må du kansellere den slik at vedkommende kan bestille et annet sted.

Hvis reservasjonen gjelder et kortere opphold (27 netter eller mindre), forblir kanselleringsvilkårene for gjestens reservasjon på det nye utleiestedet de samme som kanselleringsvilkårene som gjaldt for gjestens opprinnelige reservasjon. Dette gjelder selv om du har valgt andre kanselleringsvilkår for utleiestedene.

Du kan bare endre gjestenes utleiested ved å bruke en turendringsforespørsel hvis annonsen for det nye utleiestedet er lagt til på vertskontoen din. Hvis annonsen for det nye utleiestedet er på en medvertskonto, må du kansellere den opprinnelige reservasjonen og få gjesten til å bestille på nytt.

Hvordan ukes- eller månedsrabatter kan påvirkes av en turendringsforespørsel

Endring av lengden på en reservasjon kan påvirke gjestens mulighet til å få ukentlig eller månedlig rabatt.

Hvordan forhåndsgodkjennelser kan påvirkes av en turendringsforespørsel

Hvis gjesten bestilte med en forhåndsgodkjenning som du sendte, betyr eventuelle endringer i reservasjonen at prisen blir beregnet på nytt som om det var en ny bestilling.

Du kan fortsatt tilby gjesten den samme prisen som i den opprinnelige forhåndsgodkjenningen. Du kan endre prisen og reservasjonsdatoene i samme turendringsforespørsel. Husk å informere om alt dette.

Hvordan skatteberegninger kan påvirkes av en turendringsforespørsel

Når en turendringsforespørsel blir akseptert, blir skatter og avgifter for en reservasjon alltid beregnet på nytt slik at de reflekterer de mest oppdaterte skattereglene i området.

Hvis gjestens reservasjon allerede er fullført

Du kan ikke foreta endringer hvis gjesten allerede har sjekket ut. Hvis du trenger å håndtere pengerelaterte forespørsler, kan du sende penger til gjesten eller be om betaling fra dem i løsningssenteret.

Bare én endringsforespørsel for en reservasjon om gangen

Husk at du bare kan sende én endringsforespørsel for en reservasjon om gangen. Når endringene er gjort, må eventuelle senere endringer gjennomgå prosessen på nytt som en ny forespørsel.

Hvis du må redigere endringsforespørselen din

Har du gjort en feil? Du kan ikke endre en endringsforespørsel etter å ha sendt den, men du kan kansellere den og sende en ny.

Lengre opphold

Hvis en reservasjon er på 28 netter eller mer, gjelder kanselleringsvilkårene for langvarige opphold. Når det sendes inn en endringsforespørsel for et lengre opphold, kan endringen skje automatisk uten å kreve godkjenning hvis

  • det skjer før turen og reservasjonen fortsatt er på 28 dager eller mer
  • turen har startet, men det er 30 netter eller mer til utsjekkingsdatoen

Hvis et lengre opphold blir forkortet til en lengde på 27 netter eller mindre (kortere opphold), er gjesten ansvarlig for å betale for de følgende 30 dagene fra endringsdatoen, eller frem til slutten av reservasjonen dersom mindre enn 30 dager gjenstår.

Når en reservasjon blir endret fra et lengre opphold til 27 netter eller mindre (kortvarig opphold), gjelder dine egne standard kanselleringsvilkår for fremtidige endringer eller kanselleringer av den oppdaterte reservasjonen.

Var denne artikkelen til hjelp?

Relaterte artikler

Få hjelp med reservasjonene, kontoen og mer.
Logg inn eller registrer deg