Hva skjer når gjester kansellerer eller endrer bestillingen sin?

Her kan du lese om hva som skjer med utbetalingen din når turplaner endres.
Av Airbnb 19. jul. 2021
Leselengde 3 min
Oppdatert 24. aug. 2022

Høydepunkter

Livet er usikkert, og noen ganger kan gjester bli nødt til å kansellere eller endre reservasjonene sine. Avhengig av kanselleringsvilkårene dine og hvor lang tid i forveien gjestene kansellerer, kan det likevel hende at du har rett på betaling, eller utbetaling, som vi kaller det.

Her får du vite hva du kan forvente deg hvis gjester kansellerer eller endrer bestillingene sine, eller hvis de ber om delvis refusjon.

Når en gjest kansellerer reservasjonen sin

Hvis en gjest kansellerer bestillingen sin, gjelder kanselleringsvilkårene dine. Hvis du har rett på utbetaling, blir pengene vanligvis sendt 24 timer etter gjestens planlagte innsjekkingstidspunkt.

Hvis du for eksempel har begrensede kanselleringsvilkår og gjestene kansellerer mindre enn syv dager før innsjekking, får du betalt hele prisen per natt for alle nettene, minus eventuelle avgifter og gebyrer. Vi sender pengene 24 timer etter gjestens planlagte innsjekkingstidspunkt. Du får ikke utbetalt gebyrer for rengjøring, kjæledyr eller ekstra gjester hvis gjesten din ikke sjekker inn.

Du kan alltid finne en oversikt over utbetalinger og justeringer i transaksjonshistorikken.

Les mer om hvordan du får betalt.

Når en gjest endrer reservasjonen sin

Hvis en gjest endrer bestillingen sin, sender vi vanligvis betaling 24 timer etter det nye innsjekkingstidspunktet. Hvis det gjelder et lengre opphold, får du månedlige utbetalinger.

Hvis du for eksempel godtar en endringsforespørsel fra en gjest som vil flytte oppholdet sitt på 10 dager fra juni til august, og vedkommende endrer bestillingen tidlig nok til at kanselleringsvilkårene dine ikke gjelder, sender vi utbetalingen din 24 timer etter gjestens nye innsjekkingstidspunkt.

Hvis en gjest endrer reservasjonen sin mens vedkommende bor på stedet ditt, kan de fremtidige utbetalingene dine bli påvirket.

Hvis for eksempel en gjest sjekker inn og etter planen skal bli værende i 20 dager, sender vi utbetalingen din 24 timer etter innsjekkingstidspunktet. Hvis gjesten derimot blir nødt til å kansellere og reise på den tiende dagen, og du har fleksible kanselleringsvilkår, har du rett på betaling for hver natt vedkommende har bodd på stedet, og én natt til.

Siden du allerede har fått hele utbetalingen i dette tilfellet, kommer refusjonen til å bli trukket fra de fremtidige utbetalingene dine.

Når en gjest ber om refusjon

Hvis en gjest sjekker inn på stedet ditt og forventer en spesifikk fasilitet, og den mangler eller er ødelagt, kan det hende gjesten ber om delvis refusjon. Et eksempel kan være at boblebadet, som er en viktig fasilitet i villaen din, har blitt ødelagt uten forvarsel. Da kan gjesten komme til å be deg om delvis refusjon.

I dette tilfellet blir det også slik at hvis du godtar å gi delvis refusjon, kommer beløpet til å bli trukket fra fremtidige utbetalinger fordi du allerede har fått full utbetaling for denne reservasjonen. Du kan også gi gjester refusjon gjennom løsningssenteret. Hvis du sender en betaling på den måten, påvirkes ikke de fremtidige utbetalingene.

Beskytt deg selv mot kanselleringer

Det er selvfølgelig ikke mulig å kontrollere om en gjest blir nødt til å kansellere eller endre reservasjonen sin. Det du derimot kan gjøre, er å sette deg inn i de forskjellige kanselleringsvilkårene vi tilbyr, og velge de vilkårene og innstillingene som fungerer best for deg.

Det er også lurt å utføre regelmessig vedlikehold og kommunisere med gjestene på viktige tidspunkt slik at du kan være trygg på at stedet ditt er klart for gjester, og at du er klar til å hjelpe hvis noe går galt.

Informasjonen i denne artikkelen kan ha blitt endret siden publiseringen.

Høydepunkter

Airbnb
19. jul. 2021
Var dette nyttig?